Doelstellingen

1. verbetering van het ondersteuningsaanbod voor huisartsen, met aandacht voor:

  • de huisarts als centrale zorgverlener en als ankerpunt voor zorgcoördinatie;
  • een snelle informatiedoorstroming en updating van nieuwe inzichten naar de zorgverleners, via een diversiteit aan regionale contacten;
  • het stimuleren van kwaliteit door (snelle, directe) feedback over (eigen) uitkomst-indicatoren.

2. samenwerking in een regionaal kader – via interdisciplinaire aanpak

  • ontwikkeling van interdisciplinaire teams door huisarts, regionale specialisten en andere ambulante zorgverleners samen te brengen;
  • ontwikkeling van regiospecifieke zorgmodellen/zorgafspraken om adequate chronische multidisciplinaire zorg te verlenen;
  • coördinatie van algemene en zorgspecifieke activiteiten – de zorgcoördinator is hiervoor essentieel, het is een sleutelfunctie.

3. verbetering van het ondersteuningsaanbod voor patiënten

  • de patiënt staat centraal, hij is partner van het preventiecentrum;
  • de patiënt actief betrekken bij zijn zorgproces is erg belangrijk. Dit kan gebeuren door educatie, het verlenen van toegang tot informatie en het opvolgen van eigen indicatorgegevens.

4. mobilisatie van niet-medische regionale partners

  • in het bijzonder paramedici, kinesisten, podologen, diëtisten, educatoren, enz.;
  • alle niet-medische regionale partners die betrokken zijn bij het preventiecentrum hebben een eigen specifieke rol te vervullen.

5. voldoende en ‘juiste’ (doelmatige) financiële incentives

  • financiële incentives voorzien voor alle belangrijke onderdelen van het preventiecentrum;
  • juist in de betekenis van ‘doelmatig’, financiële ondersteuning als stimulans voor het behalen van de juiste doelstellingen.

6. IT-ondersteuning voor dagelijkse zorg en voor transfer van gegevens en feedback

  • vergaande informatisering als basis voor een performant preventiecentrum;
  • administratieve vereenvoudiging in combinatie met geautomatiseerde datacollectie;
  • het informatiseren van gegevens betreffende patiëntendoorstroming of individuele patiëntenopvolging, van doelstellingen en indicatoren, van communicatie en informatie-uitwisseling is essentieel om het preventiecentrum te ontwikkelen en continue operationeel te houden.